26 x Super Foods van A tot Z – Deel 2

Vorige week kon je al genieten van 26 x Super Foods van A tot Z – deel 1. Gelukkig zijn er nog veel meer gezonde producten, dus vandaag is het tijd voor het tweede deel van de Super Foods! Lees snel verder:

N. Noten
Noten zijn niet alleen gezond maar ook nog eens onweerstaanbaar lekker. De onverzadigde vetten in noten zijn goed voor je hart, en sommige soorten kunnen je, indien nodig, aan een lagere bloeddruk helpen en aan het verminderen van lichaamsvet. Dit laatste dan wel in combinatie met een caloriearm dieet. Noten zijn ook een goede bron van eiwitten, waardoor ze ideaal zijn voor een gezonde snack in de middag. Door de eiwitten hou je het met deze snack prima vol tot aan het avondeten.

O. Oatmeal = Havermout
Tegenwoordig gaat alles om ‘meergranen’. Goed nieuws, want dit bescheiden, eenvoudige en heerlijk ontbijtje is een grote bron van volle granen. Havermout zit vol met vezels, waarvan is aangetoond dat het het cholesterolgehalte in het bloed verlaagd, helpt bij de spijsvertering en bij het verbeteren van de stofwisseling!

P. Pompoen
De voedingsstoffen in pompoen zorgen voor een groot aantal voordelen voor de gezondheid. Het hoge gehalte van vezels in de pompoen zorgt voor een verlaging van het cholesterol, beschermd tegen hartziekten en speelt daarbij nog een rol bij gewichtsverlies. Ook de zaden in de pompoen zijn erg gezond. Een zaadje zit vol met eiwitten, magnesium, zink en kalium. Pompoenen bevatten veel ijzer en vitamine B2, welke zorgt voor het vervoer van zuurstof door het bloed. De zuurstof is nodig bij het verbranden en verteren van voedingsstoffen in de cellen.

Q. Quinoa
Het lijkt een beetje op rijst of couscous, maar het is eigenlijk een ‘pseudo-graan’. Het is verwant aan groene bladgroenten zoals boerenkool of de snijbiet. Het is de enige graansoort die de negen essentiële aminozuren bezit die ons lichaam zelf niet kan produceren. De plant waar deze granen aan groeien heeft z’n eigen natuurlijke beschermingstof tegen insecten en andere ongedierte. Hierdoor is het meestal een volledig biologisch product. Klik hier voor een lekker recept waar quinoa wordt bereidt als ontbijt.

R. Radijs
De radijs is een wortel van een plantje en heeft een beetje een pittige en peperige smaak. De radijs is er in twee soorten, namelijk rood en wit. Het is bewezen dat de radijs bijdraagt bij spierherstel na een zware training en deze wortel is ook goed voor je afweersysteem. Je kunt ze verwerken in bijvoorbeeld soep of in aardappelpuree, in salade of gewoon als lekker tussendoortje.

S. Salmon = zalm
Zalm is één van de gezondste vissoorten die er bestaat. Deze vissoort zit vol met gezonde omega-3 vetzuren die helpen om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Deze trouwe omega-3 vetzuren kunnen ook helpen om de huid weer te herstellen na opgelopen UV-straling schade. Zalm kun je rauw, gerookt of gebakken eten.

T. Thee
Groene thee is verreweg het gezondste drankje wat er bestaat. Groene thee zit bomvol anti-oxidanten die vrije radicalen in het lichaam tegen gaan. Met andere woorden, het verouderingsproces van het lichaam wordt vertraagt! Ook hebben deze anti-oxidanten een positief effect op het hart, de lever, de bloeddruk en op de bloedsuikerspiegel. Verder heeft het drinken van groene thee een positief effect op het cholesterolgehalte en het zorgt ervoor dat je lichaam gehydrateerd blijft. Dit wordt dus veel groene thee drinken!

U. Ugli
De ugli is een kruising tussen de mandarijn, grapefruit en sinaasappel.  De ugli heeft een aromatische en zoete smaak. De vrucht bevat ongeveer 140 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine C en ongeveer 90 calorieën. Je kunt ugli’s bijvoorbeeld verwerken in een gezonde fruit smoothie.

V. Vegetables = Groenten
Eigenlijk kun je, als het om groenten gaat, geen verkeerde keuze maken. Ongedacht de variant die je kiest, zit elke groentesoort vol met vitaminen en mineralen en hebben ze een gezonde dosis vezels. Vanaf nu geen excuus meer om de groenten in de winkel te laten liggen! Neem bijvoorbeeld eens vaker een stukje komkommer of tomaat tussendoor in plaats van een koekje op of zakje chips.

W. Watermeloen
Met slechts 48 calorieën per stuk en vol met water, is deze verfrissende fruitsoort de perfecte snack midden in de zomer, of op elk ander moment van het jaar. Watermeloen bevat weinig suiker en is rijk aan vitaminen A en C. Je kunt de watermeloen bijvoorbeeld in kleine stukjes snijden en vervolgens invriezen. Reken er maar op dat dit super lekkere en gezonde ijsklontjes worden! Verder is deze fruitsoort heerlijk te combineren in een fruitsalade of ideaal om gewoon mee te nemen naar het strand.

X. Xigua
Hier komen we weer terug op de watermeloen, want xigua is de Chinese benaming voor deze vrucht.

Y. Yams
Een yam is een eetbare wortelknol en wordt soms verward met de zoete aardappel. Yams kunnen rond, langwerpig of vertakt zijn. De binnenkant kan wit, geel of roze gekleurd zijn. Ze zijn een bron van vezels, vitamine B6, kalium en mangaan.

Z. Zucchini = Courgette
Gourgette kan perfect worden gebruikt zowel in zoete als in hartige gerechten (erg lekker te combineren met noodles). Ook de schil van deze groente is super gezond. De groene schil zit boordevol vitamine C en B6, kalium, mangaan en foliumzuur. Plus, het is ook nog eens laag in calorieën. Verder heeft de courgette een hoog watergehalte en is dus ideaal om te consumeren tijdens de zomerse hitte.

Bron: Greatist

Lees ook: 26 x Super Foods van A tot Z – Deel 1

 

 

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
Outfit: Blauw Jurkje

Het was maar 10 graden toen ik dit jurkje droeg! En ja, ik had het super koud, maar ik wilde...

Sluiten