Cardio niet optimaal voor vetverbranding?

Zoals elke dag sta jij in de sportschool op de loopband, voor de dagelijkse vet verbrand sessie. 1 uur per dag werk jij je in het zweet en langzaam aan is er resultaat merkbaar. Zo ben je in acht weken tijd twee kilo kwijtgeraakt. Het resultaat is mooi, maar om heel eerlijk te zijn had jij na 56 uur cardio wel iets meer verwacht. Daarnaast kan je het niet uitstaan dat een vriendin van jou harder afvalt, met (wat lijkt) veel minder training. Jouw eerste gedachte is dat je vriendin een revolutionaire pil moet hebben gevonden, zichzelf uithongert, of gewoon geluk heeft qua genen. Je hebt wel eens sportsupplementen opgezocht; volgens de omschrijving wordt je nog net niet superman, maar het scheelt niet veel.  Echter, jij bent de domste niet, de fantastisch aangeprezen supplementen zijn gewoon een marketingtruc om veel geld te verdienen.

Jezelf uithongeren is voor jou ook geen optie. Na uren zoeken op internet, als je op de wetenschappelijke websites kijkt, weet jij dat jezelf uithongeren alleen maar nadelige effecten heeft. Zo zorgt veel te weinig eten voor een zogenaamde “starvation mode”. Jouw lichaam beseft dat er weinig voedingstoffen binnenkomen, dus zal deze als het ware op spaarstand gaan. Hierdoor duurt het langer om je streefgewicht te halen en zijn fysieke ongemakken onvermijdelijk. Jouw lichaam went aan die hoeveelheid waardoor je steeds minder en minder moet eten om resultaat te halen. Dat is natuurlijk niet gezond en je zult er niet jouw droomlichaam mee behalen.

Veel beter is om gezond te eten en qua calorieën net onder je dagelijkse behoefte te zitten. Gevolg is dat je lichaam elke dag iets meer calorieën verbruikt dan dat er binnenkomt, waardoor de vetreserves aangesproken zullen worden. Ook vermijd je hiermee “starvation mode”. Oftewel, gewoon blijven ontbijten en gewoon gezonde vetten, zoals avocado, blijven eten.

Daarnaast is voldoende water drinken enorm belangrijk. Water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen, het geeft je een voller gevoel en maximaliseert je bloedcirculatie. Dit laatste zorgt ervoor dat voedingstoffen bij de spieren worden afgeleverd en de afvalstoffen (die in grote hoeveelheden vrijkomen tijdens het sporten) worden afgevoerd. Uit onderzoek is gebleken dat voldoende water significant bijdraagt aan een beter herstel en groei van spieren (Judelson, et al., 2007). Mijn tip: 2 glazen water een halfuur voor het ontbijt, middageten en avondeten. Vervolgens nog 2 glazen voor het slapen.

cardio vetverbranding

Wat zou de reden dan wel kunnen zijn voor de resultaten van jouw vriendin? Stel je hebt één die auto die elke keer één uur op de snelweg rijdt en vervolgens de rest van de dag stilstaat en dit elke dag. De andere auto rijdt 24 uur per dag constant op één bepaalde snelheid. Daarnaast rijdt die auto 2x per week een half uur. Welke auto zal meer brandstof (calorieën) verbruiken?  Inderdaad, de tweede auto want die is constant bezig met het verbranden van brandstof.

Wat zijn de gelijkenissen met jouw vriendin en jijzelf? Jij rent elke dag 1 uur op de loopband, dit zorgt voor de verbranding van calorieën. Na de sessie stopt de verbranding nagenoeg. Jouw vriendin traint twee keer in de week met (vooral) gewichten in de sportschool. Gevolg hiervan is dat zij spieren kweekt. Spieren vragen constant brandstof (calorieën), of je nu slaapt, aan het leren bent, of een serie kijkt. Vandaar dat personen, met als doel spieren opbouwen,  steeds meer zullen moeten eten. De getrainde spieren groeien en hebben constant meer eten nodig. Dit alleen maar om de huidige groei te behouden. Oftewel, jouw spieren verbruiken constant calorieën.

Sterker nog, een dergelijke intensiviteit, dus zoals bij jou qua cardio, resulteert in een afname van spieren: “In fact, a person who persisted in seven days per week of steadystate training could, over the course of six months to a year, easily lose about 5 pounds of muscle tissue. You require between 50 and 100 calories a day just to keep a pound of it alive. Let’s assume for a moment that it requires the lower number of 50 calories a day: were you to lose 5 pounds of muscle over time as you perform your steadystate “calorie burning” exercise on the treadmill, that would result in a loss of 250 calories per day that would otherwise be used to keep that muscle alive (Doug McGuff & Little, 2009″). 

Met andere woorden, die 5 kilo die jij bent afgevallen bevat spieren waardoor de daadwerkelijke gewichtsafname lager is. Mijn advies is, als je doel is om vet te verbranden, om krachttraining eens in je schema in te bouwen.

Ben jij al overgestapt van cardio naar krachttraining? Heb je al resultaat gezien? Zie ook dit artikel: tips voor het beginnen met krachttraining. Bekijk ook eens FollowFitGirls voor fitspiration, gezonde recepten en meer.

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
10 x Beste Life Hacks van Pinterest

Soms kom je op Pinterest ineens iets tegen waarvan je zou willen dat je het zelf bedacht had. Of op...

Sluiten