Clean eating bij weinig tijd

Stel je voor. Na een lange werkdag van 8 uur ben jij eindelijk vrij en rijd je naar huis. Je bedenkt wat je gaat eten vanavond: quinoa met groente en kipfilet? Je hebt er wel zin in maar dat kost veel te veel tijd. Eigenlijk moet je ook weer eens sporten want dat heb je deze maand nog niet gedaan. Vanavond is ‘Wie is de mol’-avond en dat ga je écht niet missen voor een rot avond in de sportschool. En het heeft toch geen zin al dat sporten: je hebt immers nog steeds geen resultaat gezien. Dat is duidelijk: pizza en Wie is de mol vanavond.

Herken je jezelf in bovenstaand voorbeeld? Ik hoor vaak dat mensen het moeilijk vinden om gezond te leven als ze een full time baan hebben (zoals het voorbeeld hierboven) of als ze lange dagen maken op school. Want hoe moet je na een dag van 8 uur nog tijd vinden om te sporten of om een gezonde maaltijd te koken? Dan ben je toch veel te moe? Wat mij betreft is het onzin als je zegt dat je het te druk hebt om gezonde maaltijden te maken of om te sporten. Het heeft allemaal te maken met prioriteiten stellen. In dit geval verkies je pizza en Wie is de mol boven een gezonde maaltijd en een avondje sporten. Je hebt wel tijd maar je kiest ervoor om een avondje te bankhangen.

Vooral wanneer je net bent begonnen met gezond leven is het moeilijk om de verleiding te weerstaan om die gezonde maaltijd en die ene training te skippen. En natuurlijk is het niet erg om heel soms een gezonde maaltijd en een training te skippen; dat doen we allemaal weleens. Wel is het belangrijk dat dit skippen geen gewoonte wordt. Maar hoe doen al die mensen dat nou? Gezond leven naast een drukke baan of studie? Vandaag vertel ik je mijn tips.

clean eating

1. Voorbereiding

Allereerst, voorbereiding. Dit is wat mij betreft een heel belangrijke en ik denk dat iedereen die een druk leven heeft én gezond leeft dit beaamt. Gaat bij jou om 6 uur ‘s ochtends ook de wekker weer, haast je je uit bed en vervolgens haast je je naar je werk? Zonder te eten. Zonder ontbijt naar je werk gaan is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen. Eet in ieder geval iets kleins, zoals een mandarijn, als je geen tijd hebt of als je geen grote eter bent ‘s ochtends. Gebruik jij het excuus dat je er geen tijd voor hebt? Maak dan de avond daarvoor je ontbijt (ik doe het ook). Het scheelt ontzettend veel tijd ‘s ochtends dus je kunt langer van je bed genieten. Je zou bijvoorbeeld overnight oats kunnen maken of alvast je ontbijt smoothie maken.

Als je werkt tijdens het avondeten is het verleidelijk om al snel voor een frietje te kiezen, vooral als al je collega’s dat ook doen. Ook je avondeten kun je makkelijk voorbereiden (zelfs voor een hele week). Neem het mee in bakjes of in de populair wreckpotjes. Dan ben jij tenminste wél gezond bezig in tegenstelling tot je collega’s. Misschien zijn zij ook wel om nadat ze jou hebben gezien met gezonde maaltijden.

2.  Niet eten

Zoals ik hierboven al zei is het ontzettend slecht om je ontbijt over te slaan. Maar het is sowieso slecht om een maaltijd over te slaan; dus ook je lunch en avondmaaltijd. Als je een druk leven hebt gaat de tijd meestal zo snel voorbij dat je vergeet om te eten. Als je gezond wilt leven is dit ongeveer het slechtste wat je kunt doen. Bereid je maaltijden voor in bakjes zoals bij punt 1, stel een wekker in op eetmomenten en neem altijd gezonde extra snacks mee als je onverwacht ergens naartoe moet of langer moet werken. Zo grijp je minder snel naar de frietjes of snickers als je honger hebt.

clean eating

3. Snacks

Ik hoor vaak dat mensen het vooral moeilijk vinden wat voor snacks ze mee kunnen nemen naar het werk (of school). Naar mijn mening kan je bijna alles meenemen wat je lekker vindt (en gezond is natuurlijk). Hier mijn snacks die ik vaak meeneem als ik moet werken of naar school ga:

  • Hardgekookt ei. Vult goed en is meteen goed voor de eiwitjes.
  • Nootjes (amandelen, walnoten, Braziliaanse noten). Makkelijk, lekker én gezond. En je kunt veel variëren met nootjes. Pas wel op met voorverpakte nootjesmixen; die zijn vaak niet zo gezond als we denken.
  • Fruit. Ook hierbij kun je eindeloos variëren en het zorgt meteen voor een energie boost. Je zou ook een smoothie (wat dacht je van deze?) mee kunnen nemen.
  • Zelfgemaakte koekjes, zoals deze van Anne.
  • Groente. Wortels, komkommer, tomaatjes, noem het maar op! Vind je het kaal niet zo lekker? Neem dan je homemade hummus mee. De hummus uit de supermarkt bevat vaak onnodig veel suiker of andere rare ingrediënten.
  • Zelfgemaakte crackers zoals deze die ik heb gemaakt. Heel makkelijk, snel en gezond maar zo ontzettend lekker. Ik maak ze wekelijks om mee te nemen naar het kantoor van Follow Fashion. Dit zijn veruit de lekkerste crackers die ik ooit op heb (en dat zeg ik niet omdat ik ze zelf gemaakt heb ;-)).

Zoals je ziet kun je echt van alles meenemen naar je werk dus zoek iets wat jij lekker vindt en wat gezond is en je bent good to go.

Wat is jouw beste tip om gezond te leven naast een druk leven? Laat het ons weten!

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
model voor 1 dag
Photo Diary: nieuwe website & model voor 1 dag

Het was weer hóóg tijd voor een nieuwe Photo Diary! Ik heb echt hysterische weken achter de rug. Er zijn...

Sluiten