Sneller afvallen door elke dag sporten?

Sporten is gezond, dat weten we allemaal. Maar is het ook nog gezond als je elke dag sport? En helpt elke dag sporten je om sneller gewicht te verliezen? Hoe vaak en hoe lang moet je sporten om zo snel mogelijk resultaat te zien? Allemaal dingen die ik me vaak heb afgevraagd. Ik heb met periodes dagelijks gesport en ook tijden lang 3 keer in de week gesport. Het leek me eigenlijk altijd wel logisch dat je meer afvalt of sneller resultaat ziet als je meer sport. Toch blijkt dit lang niet altijd zo te zijn….

Sommige mensen komen zelfs aan als ze elke dag sporten. Wel verschilt het van persoon tot persoon wat het beste werkt. Verder maakt het ook een groot verschil hoe lang en hoe intensief je sport, of je cardio of krachttraining doet, of een combinatie van beide.

Kun je teveel sporten?

Jazeker kun je teveel sporten! Elk lichaam is anders en het ene lichaam zal sneller herstellen dan het andere, maar in de meeste gevallen is het verstandig om minimaal één rustdag per week in te plannen. Overigens hoef je op een rustdag niet stil te gaan zitten, je kunt best een stuk wandelen of fietsen. Ook is het beter om niet elke dag dezelfde oefeningen te doen en op dezelfde intensiteit te trainen. Als je het goed doet zou je je juist energieker en fitter moeten voelen na het sporten. Wanneer je je slap of duizelig voelt en je ziet geen resultaat meer, kun je je afvragen of je het niet wat rustiger aan zou moeten doen. Ook loop je meer kans op blessures als je teveel van je lichaam vraagt. Een EHBO cursus komt dan altijd goed van pas. Zo struikelde ik gisteren in de sportschool over mijn eigen voeten, met een zeer pijnlijke voet als gevolg. Juist op zo’n moment ben ik heel blij dat ik een EHBO cursus op zak heb. En trouwens niet alleen voor mezelf hoor, ik vind het ook belangrijk dat ik andere sporters eerste hulp kan bieden.

Met sporten alleen red je het niet

Helaas is het niet zo dat je kunt eten wat je wilt als je maar elke dag gaat sporten. Je kunt er zelfs van aankomen als je niet de juiste hoeveelheid (goede) voeding binnenkrijgt en je lichaam niet de tijd geeft te herstellen. Er wordt ook wel gezegd dat 60 tot 80% van je gewicht wordt bepaald door wat je eet en de rest door wat je doet aan sport. Als je wilt afvallen is het belangrijk om te kijken wat je eet en hoeveel je eet. Toch is sporten zeker belangrijk! Meer spiermassa zorgt voor meer vetverbranding, je voelt je beter en je lichaam wordt er strakker van.

Val je sneller af als je elke dag sport?

Elke dag bewegen is wel heel goed, maar wat sport betreft werkt het beter als je minimaal 1 rustdag in de week neemt. Verder is het belangrijk om spiergroepen af te wisselen, zodat ze de tijd krijgen om te herstellen. Dus niet elke dag 50 squats, maar train bijvoorbeeld de ene dag je benen en billen en een andere dag je buik en rug. Om resultaat te krijgen met krachttraining wordt aangeraden om minimaal 2 keer per week te trainen en je schema regelmatig (minimaal eens per 8 weken) aan te passen. Daarnaast kun je nog cardio doen om je conditie op te bouwen, te onderhouden en vet te verbranden.

Snel een platte buik krijgen? Zo doe je dat!

 

 

Reageren

Your email address will not be published.