Tips voor een gezonde relatie met eten

Bij een happy en healthy levensstijl draait het eigenlijk allemaal om een gezonde relatie met eten. Een relatie met eten? Ja, echt. Wanneer jij een goede relatie hebt met voeding is het een fluitje van een cent om een gezonde levensstijl vol te houden. Je kunt genieten van een taartje of een stuk chocolade, maar weet ook maat te houden wanneer er een zak chips opengaat. En die zak hoeft niet eens altijd open.

Makkelijk praten voor degene onder ons die deze relatie onder controle hebben natuurlijk, maar er is ook hoop voor degene die worstelen met eten. Aan die gezonde relatie kun je namelijk werken en wij hebben daar tips voor!

1. Wees bewust van wat je eet

Ieder pondje gaat door het mondje. Een vreselijk uitspraak maar absoluut waar en dus kun je je maar beter bewust zijn van wat je in dat mondje stopt. Kies voor voeden in plaats van vullen door voedzaam te eten en neem de tijd om van iedere hap te genieten.

2. Vergelijk jezelf niet met anderen

Deze regel gaat in elke situatie op geloof ik, maar jezelf vergelijken met anderen is een absolute no go. En al helemaal als dit is gebaseerd op iemands Instagramaccount.

gezonde relatie met eten

3. Eet regelmatig

Zorg dat je altijd gezonde snacks bij de hand hebt als tussendoortje. Zo voorkom je dat je lange tijd niet eet en vervolgens met enorme honger bij de maaltijd zit (waardoor je weer veel te veel eet).

4. Ontzeg jezelf niet te veel

Een gezonde relatie met eten houdt ook in dat je moet kunnen genieten van af en toe een taartje, lekkere koek of een goede ijsco. Zo zorg je er namelijk voor dat je die gezonde levensstijl vol kunt houden.

5. Tel geen calorieën

Voor sommigen werkt het, voor sommigen niet maar als je een moeizame relatie hebt met eten kun je beter geen calorieën tellen. Je bent op deze manier al gauw te gefocust op het minderen terwijl het draait om de juiste balans vinden.

gezonde relatie met eten

6. Voel je niet schuldig

Het is niet nodig om je schuldig te voelen als je een dagje de mist in bent gegaan. Morgen begin je gewoon weer opnieuw en van dat ene (of twee) dagje cheaten word je echt niet meteen minder.

7. Zorg voor een gezond huis

Gaat het bij jou vaak ‘s avonds mis als je thuis bent? Zorg dan dat je de koekjes op een onmogelijke plek legt (of gewoon in de supermarkt laat) en zorg voor een gezond huis. Eet pure chocolade, fruit, een bakje yoghurt of zelf gemaakte koekjes als snack.

8. Maak het leuk

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij van je gezonde levensstijl en dus je relatie gaat houden. En dat doe je door het leuk te maken; eet de gezonde dingen die jij lekker vindt, maak van je yoghurt of havermout een  ware traktatie, bak een verantwoorde variant van jouw favoriete taart en experimenteer met de vele lekkere healthy recepten die je online vindt.

Ben jij benieuwd naar welk dieet nou echt werkt? Je leest het hier!

Bron foto’s: Tumblr en Today.com

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
combat boots
Monday Moodboard: Combat boots

De naam combat boots klinkt ietwat verwarrend als je het mij vraagt. We hebben het hier namelijk niet over gevechtsschoenen...

Sluiten