H&M biedt excuses aan voor extreem bruin model

Waarschijnlijk komt onderstaande campagnefoto je wel bekend voor. De foto met Isabeli Fontana in bikini is te zien op de homepage van H&M en op billboards door heel Europa. De campagne deed heel wat stof opwaaien. Volgens menig huidkankerspecialist is het model namelijk veel te bruin.

‘Alarmerend’ en ‘borderline’ zo noemt Ralph Braun, specialist op het gebied van huidkanker, de campagne. “Veel vrouwen, met name jonge vrouwen, willen het liefst net zo bruin zijn als Fontana in deze campagne, maar met sommige huidtypen is dat gewoon niet mogelijk.”
“De extreem bruine bikinimodellen bevestigen een levensgevaarlijk schoonheidsideaal” zo had een vertegenwoordiger van het Zweedse kankerfonds in de Zweedse krant DN geschreven. “De reclame versterkt de boodschap dat bruin mooi is en moedigt aan tot zonnen. De toenemende blootstelling aan UV-straling van de zon en zonnestudio’s maakt het een belangrijke oorzaak van huidkanker.”

In eerste instantie verdedigde de Zweedse modeketen zich door te zeggen dat ze bewust een model met een van nature donkerdere huid hebben gekozen om de knallende seizoenskleuren beter uit te laten komen. Later bood H&M toch haar excuses aan. “‘Het spijt ons als we iemand kwaad hebben gemaakt met onze campagne,” stelt H&M. “Het was niet onze bedoeling te pronken met een specifiek ideaalbeeld en evenmin willen we gevaarlijk gedrag aanmoedigen.”

 

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
Nudie Jeans helemaal biologisch!

Nudie Jeans brengt dit najaar een collectie voor mannen en vrouwen op de markt die 100 procent gemaakt is van...

Sluiten