Marlou’s Fit Diary: na 3 weken Insanity Workout

Twee weken geleden deelde ik mijn eerste Fit Diary met jullie. Ik vertelde daarin dat ik was begonnen met Insanity Workout en dat ik de 30 Day Ab Challenge was aangegaan. Inmiddels ben ik bij dag 21 Insanity aanbeland en mijn 28e dag van de Ab Challenge. Tijd voor een update!

Insanity Workout, hoe houd je het vol?

Voor degene die nog niet bekend zijn met Insanity zal ik eerst even een korte uitleg geven wat deze workout inhoudt. Om te beginnen is het niet voor pussy’s. Je hebt een dosis doorzettings- én uithoudingsvermogen nodig. In het begin is het qua spierpijn afzien maar wat voel je je lekker na een training! Het gevoel dat je écht wat hebt gedaan en dat je naast cardio ook spiermassa opbouwt is heerlijk. In totaal bestaat de workout uit tien trainingen van ongeveer 45 minuten. Het officiële programma duurt 60 dagen lang waarbij je zes dagen per week traint en dus één rustdag hebt. Insanity is een max interval training waarbij je (in tegenstelling tot traditionele intervaltrainignen) langere periodes van zware inspanning hebt met dan een korte stop, net lang genoeg om op adem te komen. Om jullie een goed beeld te geven heb ik een video gemaakt tijdens mijn Pure Cardio Insanity Workout. Let niet op de rommel op de achtergrond ;-)

Tip: rechts onderin kun je de kwaliteit van de video aanpassen

Zes dagen per week trainen is heftig maar ik wilde de uitdaging wel eens aan gaan. In principe kost het je in totaal (met douchen) ongeveer een uurtje per dag. Als ik weet dat ik s’avonds andere afspraken heb staan zet ik mijn wekker iets eerder en begin ik de dag met een Insane Workout. Daarna ben ik direct goed wakker en het voordeel van s’ochtends sporten is dat je er qua verbranding de rest van de dag profijt van hebt. De eerste dagen heb ik echt veel spierpijn gehad, met name in mijn kuiten. Na de eerste week was dit over en inmiddels heb ik eigenlijk helemaal geen spierpijn meer. Bijzonder dat je lichaam er zo snel aan went! Ik moet je eerlijk zeggen dat het soms wel tegenviel om me er (weer) toe te zetten om te gaan trainen maar dit had met name te maken met het feit dat ik niet helemaal fit was. Keelpijn, hoofdpijn, futloos.. Maar toch ben ik elke dag gegaan en ik denk dat het ook wel goed is om af en toe je lamlendigheid er lekker uit te zweten. Uiteraard gaat mijn sociale leven gewoon door en heb ik vooral in het weekend gezellige avondjes waar de alcohol nog wel eens rijkelijk wil vloeien. En daar sta je dan de volgende ochtend met je brakke kop helemaal los te gaan. Je moet er wat voor over hebben maar tot nu toe voel ik me na het sporten echt beter dan ervoor in deze gevallen.

“Tip: bedenk je vooraf of je de volgende dag s’avonds wel tijd hebt voor je workout. Zo niet, dan zet je de wekker wat vroeger en begin je de dag met een Insane workout. De rest van de dag voel je je topfit en heb je geen stress over het feit dat je nog moet sporten terwijl je al andere afspraken hebt staan.”

Het klinkt best heftig maar ik moet zeggen dat het me tot nu toe best goed af gaat en ik ben stiekem best wel trots dat ik in die eerste 21 dagen nog geen één keer een training heb gemist. Wat ik zou aanraden is een vast ritme in je trainingen brengen. Een half uur of een uur na je avondeten zodat je daarna lekker kunt chillen of tijd hebt voor andere afspraken. Als je het laat doet dan ga je er misschien tegenop zien omdat je dan al in de chillmodus bent of omdat je net in die leuke film zit.

follow fashion marlou

Het resultaat na drie weken Insanity Workout

Zoals ik in mijn vorige fit diary al aangaf is het niet mijn doel om af te vallen. Ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn lichaam en wil gewoon graag topfit zijn en daarnaast had ik mezelf als doel gesteld om mijn beste bikinibody ever te krijgen deze zomer. Ik vind het vooral mooi om wat lijnen te kunnen zien in mijn buik (een sixpack vind ik overigens niet nodig). Ik had best gespierde armen maar doordat ik mijn pols met snowboarden brak heb ik wat spiermassa verloren op deze plek. Na drie weken Insanity is dat in ieder geval weer helemaal terug, en dat is ook niet zo gek want er komt veel opdrukken bij kijken. Mijn buurvrouw doet ook regelmatig mee en zij is wat voller waardoor ze echt al verschil merkt. Haar broeken zitten wijder en ze merkt dat haar lichaam wat strakker wordt. Ik heb niet dat mijn kleding wijder zit (hoeft ook niet) maar ik heb wel het gevoel dat ik wat strakker ben geworden. Mijn buik is wat gespierder geworden maar ik denk dat dat eerder toe te schrijven is aan de Ab Challenge die ik naast Insanity volg. 30 Dagen lang doe ik buikspieroefeningen met deze app en ik ben inmiddels alweer 28 dagen bezig. Dus dan mag er ook wel resultaat zijn dacht ik zo ;-)

 “In een week trainen met Insanity heb ik zo’n 2000 calorieën verbrand”

Ik gebruik tijdens mijn Insanity workouts een hartslagmeter en de bijbehorende app Polar Beat. Hiermee kan ik precies zien hoeveel calorieën ik verbrand met een workout. Op een gegeven moment moest ik deze band wel strakker doen omdat hij te wijd was geworden maar of hij is verschoven of dat ik echt smaller ben geworden durf ik niet 100 % zeker te zeggen. In ieder geval heb ik wel bijgehouden hoeveel calorieën ik afgelopen weken heb verbrand. Gemiddeld zijn dat zo’n 335 per training. Hieronder een stukje uit mijn schema waarin ik de calorieën erachter heb gezet.

 

DAG 8: 11/8 Cardio Power & Resistance  325 kcal
DAG 9: 12/8 Pure Cardio 370 kcal
DAG 10: 13/8 Polyometric Cardio Circuit 320 kcal
DAG 11: 14/8 Cardio Recovery (hartslagmeter vergeten)
DAG 12: 15/8 Cardio power and resistance 325 kcal
DAG 13: 16/8 Pure cardio & cardio abs 330 kcal

 

Nog twee weken te gaan en dan ga ik 12 dagen op vakantie. Ik heb dan dus even een kleine break in mijn workout maar denk dat mijn missie om mijn beste bikini body ever te krijgen dan wel gelukt is! Tot de volgende keer, dan laat ik jullie ook de voor en na foto’s zien van mijn 30 Day Ab Challenge :)

Meer persoonlijke posts van mij zien? Klik hier en mijn vorige Fit Diary lees je hier.

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
sporty chic outfit
Outfit of the day: Sporty Chic

Zoals jullie al vele malen op Follow Fashion hebben kunnen lezen: wij zijn gek op de Sporty Chic look. Deze...

Sluiten