Hoe slecht is veel zitten?

Iets waar je de laatste tijd veel over leest op allerlei nieuwssites is over de gevolgen van veel zitten. Ook niet zo gek, aangezien de meesten van ons een groot deel van de dag zittend doorbrengen. Je zit wanneer je aan het eten bent en make-up aan het doen bent. Maar dat niet alleen. Je zit ook uren langer achter elkaar op school of je werk. ‘s Avonds kom je thuis en dan gaan we vervolgens lekker bankhangen. Best heftig toch, als je erover nadenkt? Hoe slecht is veel zitten eigenlijk?

langdurig zitten

Oké, laten we eerst even beginnen met een shocking feitje. We zitten gemiddeld zo’n 9 uur per dag. Ja echt, 9 uur. Dat betekent dat de meeste mensen meer zitten dan slapen. Oeps. Daar moeten we toch echt verandering in gaan brengen. Als we zitten, schakelt ons lichaam als het ware zichzelf gedeeltelijk uit. Als je in beweging bent (of in ieder geval staat) dan pompen je spieren zuurstof en bloed door het lichaam. Zit je een paar uur achter elkaar? Dan vertraagt dit proces van het rondpompen van bloed en zuurstof. Waarschijnlijk herken je het wel, als je veel zit word je een beetje duf. Dit komt dus doordat het proces wordt vertraagd. Duf worden is nog lang niet het ergste. Door lang elkaar te zitten heb je een grotere kans om andere hart- en vaatziekten te krijgen. Ook heb je een grotere kans op het krijgen van een hartaanval. Dit komt doordat het slechte cholesterol (LDL) minder makkelijk in het goede cholesterol (HDL) kan worden omgezet. Naast de vergrote kans op verschillende ziekten, zou je ook minder lang leven. Zelfs als je maar 10 minuten per dag beweegt, zou je al twee jaar langer leven. Die 10 minuten zijn toch niet zo’n grote moeite? Oh, en het maakt niet uit of je veel sport of niet. Ook maakt het geen verschil of je heel slank bent of wat steviger. Het is voor iedereen ontzettend slecht en iedereen heeft meer kans om vroeg(er) te overlijden.

Voor de mensen die willen afvallen heb ik ook slecht nieuws. Als je langdurig achter elkaar zit vertraagt je stofwisseling, waardoor je dus minder snel afvalt. Sowieso is het belangrijk om zoveel mogelijk te bewegen als je wilt afvallen, maar dat wist je vast al.

Maar wat kan je hier nu tegen doen als je lange dagen op school maakt of als je 8 uur lang achter elkaar aan je bureau zit op je werk? Er moet toch ook brood op de plank komen. Dat klopt, maar je hoeft ook echt niet nu de hele dag te gaan bewegen. Probeer in ieder geval om het half uur even op te staan. Ga een kopje thee halen en wandel even naar de wc. Dat hoeft dus echt niet lang te zijn. Als je je lichaam maar weer even ‘wakker schudt’ na een halfuurtje. Je ziet de laatste tijd ook het staand werken voorbij komen. Best slim eigenlijk als je het mij vraagt. Want van staan word je ook nog productiever en niet duf! Een hele dag staan is een beetje teveel gevraagd, daarom heb je tegenwoordig verstelbare bureaus. Die kan je heel makkelijk in stapositie zetten, maar ook in zitpositie.

Ik had wel verwacht dat veel zitten slecht voor je was, maar zó slecht? Nee, dat niet. Na dit artikel te hebben geschreven, ben ik toch maar weer even de waterkoker gaan vullen. Mijn collega’s weten wel dat ik echt niet een hele dag kan zitten, maar soms zit je zo in een opdracht dat je de tijd vergeet. Misschien toch maar om het halfuur een herinnering op mijn telefoon instellen.

Wist jij dat zitten zo slecht voor je was? Hoe vaak zit jij ongeveer op een dag?

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
outfit witte pencil skirt
Outfit: Witte pencil skirt

Eindelijk is het warm genoeg voor blote benen en open schoentjes! Deze witte pencil skirt van LA Sisters is echt...

Sluiten