Reisverslag & vlog: Zuid-Afrika & Mauritius

Eind december was het zover: onze babymoon naar Zuid-Afrika en Mauritius. Op dat moment was ik 22 weken zwanger en dit is helaas onze eerste en gelijk laatste reis met z’n drietjes geweest. Maar wat hebben we genoten.. Onze reis startte in Johannesburg en vanuit daar hebben we de Panoramaroute gereden. We hebben heel wat safari’s gedaan en zoveel moois gezien! Na tien dagen vlogen we richting Mauritius om daar nog een paar dagen heerlijk te chillen. Kijk je mee?

Reisvlog Zuid-Afrika en Mauritius

Reisverslag Zuid-Afrika

Dag 1 – aankomst Johannesburg, logeren in City Lodge

Dag 2 – richting Ohrigstad, verblijf in Hannah Game Lodge

Nadat we de huurauto hebben opgehaald rijden we zo’n 4,5 uur (365 km) richting Ohrigstad. Tussendoor maken we een stop in het dorpje Dullstroom waar we lunchen en wat winkels bezoeken.

Aangekomen in het privereservaat checken we in bij Hannah Game Lodge en maken we ons klaar voor de eerste Game Drive (safari). We spotten o.a. veel kudu’s, struisvogels, empala’s, wardhogs, waterbokken, springbokken, nyala’s, tsesebes, zebra’s, wilderbeasts en verschillende tropische vogels.

Dag 3 – Panoramaroute met mooie bezienswaardigheden

Ready for a roadtrip! We rijden vandaag de bekende Panoramaroute wat al een feestje op zich is. Wat een prachtige uitzichten. Onze eerste stop is in het noorden, een koof van de Blyde-rivier. Op sommige plekken is deze 800 meter diep en in totaal zo’n 50 km. lang. De Blyde River Canyon is op 2 kloven na de derde grootste kloof ter wereld, naast de Grand Canyon in de VS en de Fish River Canyon in Namibië.

We stappen uit bij de Three Roundnavels, een geweldig uitzichtpunt. De volgende stop is bij Bouke’s Luck Potholes, bizarre cilindervormige rots openeningen die miljoenen jarenlang, door wervelingen van Blyde- en Treur-rivieren uit de rotsen geslepen zijn. Hier genieten we nog even van de zon en besluiten lekker te gaan pootjebaden.

Daarna rijden we door naar de Lisbon Falls, een prachtige 92 meter hoge waterval. De roadtrip gaat verder en we wilen stoppen bij God’s Window, maar door de drukte slaan we die even over en rijden we door naar Wonder View. Volgens ons boekje is het uitzicht hier minstens zo spectaculair. We kijken uit over meer dan 1.000 meter Laagveld, de beboste hellingen van de Dragensbergen en het Kruger National Park.

Via Graskop gaat onze trip verder en rijden we langs de Mac-Mac Falls. Vanwege tijdgebrek besluiten we door te rijden naar de Lone Creek Falls, een geweldig mooie waterval waar je ook kunt zwemmen. Op het moment dat we hier aankwamen regende het keihard en hebben we nog even gewacht tot het droog werd. Helaas was dat niet het geval dus hebben we de regen toch maar getrotseerd om dit natuurgeweld te bewonderen. Wauw!!

Op de terugweg rijden we nog even naar Pilgrim’s Rest. Dit dorpje zou ook een hoogtepunt moeten zijn, maar vonden wij erg tegenvallen.

zuid afrika zuid afrika

Wat een uitzicht bij de Three Roundnavels

zuid afrika

Bouke’s Luck Potholes

Dag 4 – richting Tzaneen voor Oud & Nieuw, verblijf in Tamboti Lodge

Vandaag verlaten we het prachtige landschap van de provincie Mpumalanga om naar Tzaneen te reizen in de provincie Limpopo. Dit ligt in het uiterste noordoosten van het land.

In het westen grenst deze provincie aan Botswana en in het oosten aan Mozambique.

Tzaneen is de grootste plaats in de Letaba-vallei, en is een levendig en vruchtbaar centrum waar tabak, koffie, thee, groenten en fruit worden verbouwd.

Onderweg komen we een andere kant van Zuid-Afrika tegen. Wat een armoede..

Het centrum van Tzaneen is megadruk en we voelen ons tijdens een bezoek aan de supermarkt ineens wel heel erg wit. Blijkbaar doet iedereen hier heel last-minute inkopen voor Oud & Nieuw.

Het is een heerlijke zonnige dag en we genieten bij het zwembad van ons verblijf: Tamboti Lodge. ’S avonds vieren we hier samen Oud & Nieuw en de volgende dag vertrekken we na het ontbijt richting onze volgende bestemming.

Achteraf gezien vonden we Tzaneen niet echt een toevoeging aan onze reis. Zeker niet omdat het voor veel extra reistijd heeft gezorgd. Aangezien we hier maar 1 nacht waren hebben we ook niet echt veel kunnen doen in de omgeving.

Dag 5 – richting Waterberg – Entabeni Game Reserve

Van Tzaneen en rijden we weer een beetje Safari Afrika in. De eindbestemming voor vandaag is de regio Waterberg. Waterberg is een uitgestrekt stuk natuur dat is uitgeroepen tot een beschermd biosfeerreservaat door UNESCO. Dit gebied loopt 150 km door van Thabazimbi in het zuidwesten tot de Lapalala rivier in het noordoosten.

In Waterberg zijn alle leden van de Big Five samen met een enorm aantal soorten antilopen, elanden, koedoes, giraffes, zebra’s maar ook reptielen waaronder de Black Mamba. In totaal leven hier 75 diersoorten. De vogelpopulatie bestaat uit meer dan driehonderd soorten, zoals een aantal indrukwekkend grote gieren. Een perfect gebied dus voor game-safari’s.

Na een lange en natte rit komen we rond 15:00 uur aan bij Entabeni Game Reserve, een 22.000 hectare groot privé wildreservaat. We slapen hier in een luxe tent, midden tussen de big five. Na aankomst beginnen we aan de eerste safari waar we veel bijzondere beesten spotten. Met als hoogtepunt een leeuw die net een prooi heeft gevangen, 10 olifanten en zebra’s.

zuid afrika

Hier zat je nog heerlijk warm bij mama in haar buik..

Dag 6 – safari en daarna richting Welgevonden – 57Waterberg lodge

De dag begint vroeg: om half 6 start de safari waarbij we direct een aantal giraffes tegenkomen. Heel indrukwekkend! Na de safari reizen we door naar Welgevonden voor onze volgende bestemming: 57 Waterberg Lodge.

We worden al zingend door het personeel ontvangen en er staat een heerlijke lunch voor ons klaar. Daarna jumpen we in de jeep voor een safari door dit prachtige reservaat van ruim 35.000 ha. De safari duurt 4 uur en eindigt in het donker. Super spannend want we komen leeuwen tegen die om onze jeep heen lopen. Ook spotten we vandaag voor het eerst neushoorns!

Teruggekomen in de lodge zien we pas hoe mooi het hier is. Echt een luxe 5-sterren accomodatie waarbij wij verblijven in een honeymoon suite inclusief prive jacuzzi. Ook het diner is super luxe en smaakt heerlijk!

Dag 7 – safari & chillen

De volgende ochtend gaan we weer op safari en daarna krijgen we een heerlijk luxe ontbijt. Dan is het tijd voor ontspanning! Ik heb een full body massage geboekt die ik krijg op de patio van onze lodge. Daarnaast genieten we van de prive jacuzzi en een heerlijke lunch. ’S middags staat er weer een safari op de planning en daarna genieten we weer van een geweldig drie gangen diner.

De volgende dag begint weer met onze laatste safari van deze reis. We zijn op zoek naar luipaarden een cheeta’s maar helaas zonder succes. Een goede reden om weer eens terug te gaan naar Zuid-Afrika!

Dag 8 & 9 – safari en daarna richting Zebra Lodge

Onze laatste bestemming in Zuid-Afrika is in Pretoria, in de Zebra Country Lodge. Pretoria is de politieke hoofdstad van Zuid-Afrika en wordt ook wel de ‘Hoofdstad van de Apartheid’ genoemd. Pretoria kent een bewogen geschiedenis waarin de Boeren een belangrijke rol hebben gespeeld. Hiervandaan werd het keiharde overheidsbeleid bepaald en is er een wettelijk raciaal classificatiesysteem ingesteld waarin stond waar bepaalde huidskleuren mochten wonen en werken. Lange tijd domineerden de blanken het land, maar in 1994 legde Mandela hier zijn eed als president af. Sinds die tijd hebben de zwarten meer invloed.

De lodge valt helaas enorm tegen, zeker in vergelijking met het vijf-sterren resort waar we vandaan komen. We laten de pret niet drukken, want we hebben hier de mogelijkheid om tussen de wilde beesten te wandelen.

Samen met een Nederlands stel die we hebben ontmoet tijdens onze reis, maken we vlak voor de avond valt een wandeling van een uur waarbij we mooie beesten spotten. De volgende ochtend doen we dit nog een keer, goed begin van de dag!

Daarna vertrekken we naar het vliegveld om naar Mauritius te reizen.

Dag 10 t/m 15 – genieten op Mauritius

Na een vliegreis van 4 uur komen we rond 12 uur ’s nachts aan op het tropische Mauritius. Hier vertoeven we nog 5 dagen en hebben we heerlijk de tijd om bij te komen van alle indrukken die we in Zuid-Afrika hebben opgedaan.

Ik merk dat we tot nu toe echt nog weinig beweging hebben gehad (op de twee wandelingen in Pretoria na) dus we besluiten hier ook gebruik te maken van de gym. Het is op Mauritius ruim 30 graden dus hier wandelen zit er voor mij en mijn baby-belly niet in, veel te heet!

Op de tweede dag in Mauritius hebben we een taxi gehuurd die ons en het andere Nederlandse stel wat hoogtepunten van het eiland laat zien. O.a. een mooie waterval en het natuurwonder dat 7 Colours of earth heet. Hier zien we 7 kleuren as dat van de vulkaan af is gekomen, erg mooi!

We verblijven in Anelia Resort met lekkere infinity pools die uitkijken op de zee. Ook bezoeken we nog twee stranden: Lemon beach en Blue bay.

Terugkomst

Daarna zit onze reis erop en vliegen we terug naar Nederland. Waar na anderhalve week ons leven totaal op z’n kop stond en de bevalling veel te vroeg begon.

Op 21 januari ben ik bevallen van onze prachtige dochter Isa Lou. Helaas kwam zij veel te vroeg en is ze kort na de bevalling overleden. We hadden zo graag nog zoveel mooie reizen met haar gemaakt maar het heeft helaas niet zo mogen zijn..

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
zonnebril wintersport
Let the sun shine!

Vorige week deelde ik al een blog met de titel: "Na regen komt zonneschijn." Over die zon gesproken.. Tijdens wintersport...