Tips voor thuis sporten

Thuis sporten is de laatste tijd steeds populairder geworden. We hebben allemaal geen tijd meer om naast ons (poging tot) sociaal leven, school, werk en huishouden ook nog uitgebreid naar de sportschool te gaan. Daarom is thuis sporten ideaal, elk vrij momentje kun je eventjes pakken om te zweten. Daarnaast is de drempel minder hoog om naar de sportschool te gaan als het weer eens regent in Nederland. Het feit alleen dat je in je eigen huis sport wil daarentegen niet zeggen dat het minder zwaar is. Koop wat budget gewichtjes en eventueel een matje, wel zo comfortabel, en je bent ready to sweat. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat je alleen maar cardio hoeft te doen, wat wel snel wordt gedacht. Daarom vandaag tips om effectief thuis te sporten en de beste YouTube filmpjes die je vanaf huis kunt doen.

Zorg voor regelmaat

Als je thuis sport is de drempel wellicht minder hoog om te gaan sporten maar omdat je het vaak doet op allerlei tijdstippen, en dus geen regelmaat hebt, zul je na verloop van tijd minder snel gaan sporten. Zorg dat je het sporten inbouwt in je leven, net zoals tandenpoetsen. Dit is niet alleen belangrijk voor thuis sporten maar ook zeker voor de sportschoolgangers. Spreek met jezelf af dat je 4 keer per week ‘s avonds na het werk of school een uurtje (of korter) neemt om te sporten. Na een tijd wordt het een gewoonte waardoor je minder snel een dag zult skippen. Ook belangrijk als je thuis sport: variatie! Variatie is zo belangrijk, je lichaam went eraan (als je het niet zwaarder maakt) waardoor je (bijna) geen resultaten meer ziet. Oh, en als je resultaten ziet wordt (en dat zie je als je goed sport) het een verslaving. Je bent gewaarschuwd.

Workout gear

Zorg dat je goede spullen koopt zoals een matje, wat gewichtjes (of een kettlebell!) en sportkleding. Dat je thuis sport hoeft niet betekenen dat je geen goede spullen hoeft te hebben. Buikspieroefeningen zonder matje, au,  zijn niet aan te raden. Net als gewichtjes; resultaten behalen gaat zoveel sneller met gewichten. Sportkleding is ook een must. Het sport niet alleen veel fijner, daar is het sportkleding voor, maar je zult ook gemotiveerd raken van (leuke) sportkleding. Tenminste, dat heb ik. Followfitgirls heeft een super mooie en hoge kwaliteit sportcollectie gelanceerd. De hele collectie bekijk je hier!

thuis sporten

Thuis sporten workouts:

Fitness Blender heeft wat mij betreft één van de beste filmpjes voor workouts voor thuis. Ook handig: in de meeste filmpjes staat aan de rechterkant hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt (hebt). Wat ik vooral leuk vind aan deze filmpjes is dat ze vaak niet alleen cardio of krachttraining doen, maar dat ze het allemaal combineren in één video.  Met dit filmpje zou je (ligt aan je gewicht en lengte) 600 calorieën kunnen verbranden.

Weer een workout van Fitness Blender! Dit geeft wel aan hoe goed de filmpjes zijn, toch? Heftig filmpje van een uur; maar je verbrandt wel (ongeveer) 1000 calorieën. Dit filmpje is voor de echte diehards onder ons.

Een van de bekendste filmpjes voor thuis sporten, denk ik. Jillian Michaels heeft het 30 Day Shred programma ontworpen. Als je op Google zoekt op resultaten van de 30 Day Shred kijk je je ogen uit. Wat een resultaten! Ik adviseer je om niet zúlke hoge verwachtingen te hebben als je dit programma gaat volgen. De meeste foto’s zullen met speciale belichting genomen zijn om die buik net wat beter uit te laten komen of zijn gewoonweg gephotoshopt. Maar daarmee bedoel ik niet dat dit een slecht programma is, integendeel. Elke 10 dagen train je op een bepaald level: 1, 2 of 3. Dus de eerste 10 dagen doe je level 1, daarna 10 dagen level 2 en vervolgens level 3. Level 1 is, zoals je waarschijnlijk al dacht, makkelijker en hoe verder je in het programma komt hoe moeilijker het wordt. Aanrader om eens 30 dagen uit te proberen! Wat mij betreft, hoef je niet elke dag dit filmpje te doen. Rust is net zo belangrijk als trainen. Kijk wat je lichaam aan kan en bouw dit langzaamaan op, trainen is goed maar je lichaam kapot maken niet. Probeer minimaal 4/5 dagen aan te houden. Ben je klaar met dit programma of heb je toevallig dit programma al een keer gedaan? BeFit heeft ook nog leuke andere programma’s, zoals six week sixpack workout, voor een bepaalde tijd. Je kunt dus gerust doorgaan als je het 30 Day Shred programma hebt afgerond.

Blogilates kan natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Deze ab workout is een echte aanrader om je buikspieren te laten branden. Verwacht niet als je deze workout een week uitvoert je meteen een sixpack hebt waar je u tegen zegt. Je traint je buikspieren en die zullen ook sterker worden maar je ziet geen resultaat als er nog een laagje vet overheen ligt. Daarom is het handig om ook met de bovenstaande filmpjes te trainen. En onthoud: je hoeft niet alleen cardio te doen om vet te verbranden. De beste resultaten zijn over het algemeen als je krachttraining én cardio combineert.

1000 squats? Ja echt waar, je leest het goed! Ik heb deze workout zelf een tijdje gedaan in Finland: ideaal voor thuis. Vooral als je niet teveel lawaai kunt maken omdat je in een flat of bovenwoning woont. Ik daag je uit om deze workout uit te voeren, probeer geen pauzes te nemen. Word het moeilijk en doet het pijn? Doorgaan. Workouts beginnen pas bij dit stadium. Als je resultaat wilt moet je hard trainen!

Met deze filmpjes kun je wel eventjes vooruit, succes! Misschien dat er in de toekomst nog een deel twee komt.

Sport jij (weleens) thuis? Wil je een deel twee zien over thuis sporten? Laat het weten in de comments en volg ook Followfitgirls voor workout inspiratie.

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
tegenpolen in een relatie
Tegenpolen in een relatie: goed idee of niet?

Tegenpolen in een relatie, is dat een goed idee? 'Opposites Attract' is een veelgehoorde kreet, maar werkt het ook echt...

Sluiten