10 Tips tegen stress

Stress is iets waar veel mensen last van hebben. Stress is eigenlijk gewoon spanning. Nu heb je een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren en daarom is een gezonde portie stress ook niet zo erg. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Maar als je teveel spanning hebt dan is dit alle behalve goed voor je gezondheid en kun je allerlei klachten krijgen. Wij hebben 10 tips tegen stress voor je zodat het niet zo ver hoeft te komen dat je échte klachten krijgt. 

10 tips tegen stress

1. Krijg inzicht in je stress

Pak een notitieboekje erbij en schrijf op waar jij stress van krijgt en face it. Er zijn verschillende soorten stress en het is belangrijk onder ogen te komen wat voor soort stress jij hebt. Dit zijn de drie meest voorkomende soorten stress: 

  • Spannende stress
    De spannende stress is een positieve vorm van stress. Het helpt je goed te presteren en extra alert te zijn in bepaalde situaties. Dat kan variëren van een sollicitatiegesprek tot skydiven.  
  • Frustrerende stress
    De frustrerende stress treedt op onder omstandigheden die frustraties oproepen, zoals in de file staan of een collega die er met de pet naar gooit. 
  • Schadelijke stress
    De schadelijke stress ten slotte is de ernstigste soort. Deze ontstaat bijvoorbeeld als een werknemer meer werk moet doen dan mogelijk is, als iemand regelmatig gepest wordt of na een traumatische ervaring.

De laatste twee soorten stress moeten niet te lang duren. Als die spanning blijft aanhouden en het lichaam niet terugkeert naar een zogenaamd rustniveau, spreken we van chronische stress. Als je opschrijft van welk soort stress jij last hebt en vooral wat de oorzaak daar van is kun je er ook een oplossing voor zoeken. 

2. Schrappen in je agenda

Móet je perse aanwezig zijn op al die leuke feestjes en verjaardagen die je in je agenda hebt staan? Van alleen het kijken naar je overvolle agenda kan de stress al toe gaan slaan en daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen en nee te leren zeggen. Je collega’s vind het echt niet erg als de wekelijkse borrel een keer overslaat. En die hele avond die je hebt ingepland om je huis schoon te maken kun je ook verdelen over twee halve avonden zodat je de rest van de avond nog wat tijd voor jezelf om lekker te ontspannen.

fitjournaal eetdagboek laura

3. Leg de lat ietsje lager

Als je te hoge eisen aan jezelf stelt dan komt het vaak extra hard aan als je deze niet kunt behalen en dan slaat de stress vaak toe. De tip is dus om realistische en haalbare doelen te stellen. Zo zie je er van te voren niet als een berg tegenop en is het voelt super fijn als je je doelen haalt. Focus je op datgene wat je aan het doen bent, zonder te hechten aan de uitkomst er van. Wanneer je merkt dat je begint te piekeren over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren? Probeer die gedachten los te laten, je kunt er op dit moment toch niks aan doen, en richt je op datgene wat je op dit moment aan het doen bent. 

thuiswerkplek

4. Lucht je hart

Vertel je vriendinnen, vriend en/of familie dat je last van stress hebt en deel je zorgen, angsten en twijfels. Vaak lucht het al ontzettend op als je het alleen al bespreekbaar maakt. Een ander pluspunt van het delen van je zorgen is dat je vaak ook nog eens advies van je gesprekspartner krijgt. Altijd fijn! Veel mensen hebben een stressvolle situatie meegemaakt en zijn er weer uit gekomen dus kan je goed advies verwachten. Het kan ook zomaar zijn dat wanneer je het echt uitspreekt het opeens een stuk minder erg klinkt dan hoe je het in je hoofd had.

5. Beweeg!

Mensen die regelmatig bewegen, voelen zich vaak beter en minder gestrest. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het brein zogenaamde neurotransmitters aanmaakt tijdens het bewegen. Dit wordt ook wel herkent als het stofje endorfine. Algemeen wordt aangenomen dat deze stofjes emoties en stemmingen reguleren. Als je sport voel je je minder gejaagd en het heeft een positief effect op je stemming. Heb je geen zin om te hardlopen of naar de sportschool te gaan? Kies dan voor een ontspannende yogales.

6. Minder cafeïne

Van cafeïne versterkt een opgejaagd gevoel. Wanneer je last hebt van stress kun je producten die cafeïne bevatten dus beter laten staan. Ruil dat lekker kopje koffie in de ochtend in voor een verse kop thee. En drink vooral groene thee want dat is extra goed tegen stress.

7. Do what makes you happy

Bedenk voor jezelf welke activiteiten en werkzaamheden jou echt gelukkig maken. Door dingen te doen waar jij happy van wordt krijg je nieuwe energie die stress kan verminderen en op den duur zelfs kan wegnemen. Voor de een is dat een kantoorbaan en de ander bloeit helemaal op van het starten van een eigen onderneming (op Onderneemhet.nl vind je heel veel handige tips voor ondernemers). Droom je er bijvoorbeeld van om een eigen webshop te hebben of wil je graag je eigen online programma lanceren en hiermee een passief inkomen te generen? Het kan allemaal! Do what makes you happy! Naast je werk is het natuurlijk ook belangrijk dat je in je vrije tijd dingen doet waar je blij van wordt. Bepaal waar jij blij en vrolijk van wordt en doe dat zoveel mogelijk.

girlboss

8. Tijd voor jezelf

Wanneer je het echt heel druk hebt moet je soms gewoon in je agenda zetten dat die twee uurtjes op maandagmiddag tijd voor jezelf is. Het is belangrijk om dit soort momenten in te lassen zodat je even helemaal tot rust kunt komen. Je boog kan immers niet altijd gespannen staan. Deze uurtjes kun je ook gebruiken om eens een lekkere massage te nemen of middagje in bad door te brengen. 

badkamer inspiratie

9. Zet je mobiel uit

Ja we weten allemaal hoe moeilijk het is om een paar uren niet te kunnen kijken op onze smartphone. Maar echt waar: het leven gaat ook wel door als je niet om de 10 minuten op je mobiel kijkt. Continue bereikbaarheid wordt steeds meer de norm. Werknemers hoeven lekker flexibel niet meer allemaal op de dezelfde uren te werken, maar dat geeft ze in de praktijk het gevoel dat ze voortaan altijd beschikbaar moeten zijn voor hun werk. Want als je om elf uur ‘s avonds nog een sms’je krijgt van je baas, is het moeilijk om te zeggen: wacht maar tot morgen, ik ben nu vrij. Natuurlijk staat het je baas vrij je te mailen wanneer hij wil, hij eist niet dat je onmiddellijk antwoordt, maar zo voel je dat wel. Zo dringt het werk meer jee privéleven binnen dan andersom en verstoort het een gezonde balans. Dit soort dingen veroorzaken stress en daarom kun je het beste je mobiel gewoon even lekker uit of op vliegtuigstand zetten.

thuiswerken

10. Controle

Het klinkt zo simpel: zolang je je zaken op orde hebt ervaar je geen stress. Maar vaak is dit in de praktijk wat minder makkelijk. Als eerste moet je een onderscheid maken in de zaken waar je wel en geen invloed op hebt. Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt ga je je alleen nog richten op de dingen waar je wel invloed op hebt. Want het is immers zonde om je energie te verbruiken aan iets wat je toch niet kunt veranderen. Begin met je te focussen op de meest kleine controleerbare taken. Zo krijg je steeds meer controle en naar verloop van tijd zul je merken dat je ook de wat grotere zaken onder controle kunt krijgen.

Lees ook: Verhuizen zonder stress doe je zo.

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
onbekende vakantiebestemmingen
4 X Mooie onbekende vakantiebestemmingen

Ondertussen hebben we kunnen genieten van heel veel mooie en zonnige dagen. Dat zorgt natuurlijk alleen maar voor meer zin...

Sluiten