Dit is waarom we vanaf nu een tussendoortje moeten nemen

Het nieuwe jaar is van start gegaan. En wat we nu vrijwel alleen nog maar voorbij zien komen zijn de goede voornemens die iedereen heeft voor 2016. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik een beetje sceptisch ben als het gaat om goede voornemens. Leuk hoor om iets te willen verbeteren aan jezelf maar dat kan ook op de andere 365 dagen van het jaar toch? Misschien ook wel een beetje té sceptisch van mij hoor, want er is genoeg dat ik graag zou willen verbeteren aan mijzelf. Laten we eens gek doen en daar vandaag een begin mee maken!

Het is geen geheim, ik hou van eten! Maar over het algemeen hou ik mij erg vast aan de drie grote maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten. Op zich geen probleem natuurlijk maar het is beter om tussen deze maaltijden door ook een gezonde snack te nemen. Maar waarom is het eigenlijk beter om een tussendoortje te nemen tijdens de drie grotere maaltijden?

Tussen het ontbijt en de lunch.

Om je energie peil omhoog te houden in de ochtend heeft je lichaam een tussendoortje nodig. Door een tussendoortje te nemen in de ochtend, rond 10:00/11:00 krijgen je hersenen de energie binnen die ze nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Je concentratievermogen en gemoedstoestand zal hierdoor omhoog gaan. Wat voor mij een perfect tussendoortje is rond dit tijdstip is een stuk Peijnenburg Zero. Deze ontbijtkoek bevat 0% suiker. Het kleine beetje suiker dat in deze koek zit is allemaal afkomstig van de rogge en dit geeft de koek een optimale smaak. Door de rogge in deze ontbijtkoek is het een bron van vezels en bevat het drie keer zoveel vezels als in een volkoren boterham. Daarnaast is de Peijnenburg Zero door de Consumentenbond ook nog eens uitgekozen tot het meest gezonde tussendoortje, lekker en verantwoord dus!

peijnenburg

Het tussendoortje rond een uur of 3 à 4:

Dit is vast bij de meesten van jullie wel herkenbaar, het middagdipje. Meestal begint dit rond 15:00/16:00. Maar dit middagdipje is er natuurlijk niet voor niets. De reden van dit middagdipje heeft te maken met een dalende bloedsuikerspiegel. Door rond dit tijdstip even weer een tussendoortje te nemen zal je merken dat je bloedsuikerspiegel weer omhoog schiet en dat je uit dat middagdipje ontwaakt. Net als in de ochtend krijgen je hersenen weer de energie die het nodig heeft en gaat je gemoedstoestand en concentratievermogen weer omhoog.

Ik herken veel van deze punten terug in mijn dagelijkse routine en heb dan ook vaak rond een uur of 16:00 een middagdipje. Vanaf nu wil ik proberen om tussen de grotere maaltijden door een gezond tussendoortje te nemen. Een lekkere plak ontbijtkoek, wat noten of een stuk fruit past perfect als tussendoortje in mijn dagelijkse routine. Was jij je al bewust van je dagelijkse eetpatroon en herken jij jezelf ook terug in deze punten? Of heb je misschien nog wat extra tips om je voedingspatroon te verbeteren? Laat het ons weten in de reacties hier onder!

Benieuwd hoe je een snellere stofwisseling kan krijgen? Klik hier.

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
woontrends 2016
Interieurinspiratie: Woontrends 2016

Het nieuwe jaar is nu al een aantal weken geleden van start gegaan en daarom is het hoog tijd om...

Sluiten