Voeding voor na de feestdagen

Nog maar twee weken en dan is het weer tijd voor de gezelligste en leukste tijd van het jaar: kerst! Lichtjes in huis, cadeautjes uitpakken en heerlijk dineren met familie en vrienden. Toch kunnen we ons na al die uitgebreide diners nog wel eens opgeblazen voelen en hebben we daarna behoefte aan gezonde producten. Maar wat kan je nou het beste eten na alle feestdagen? Wij hebben een aantal super gezonde en lekkere producten voor jullie op een rijtje gezet:

Noten

Noten zijn erg gezond vanwege de onverzadigde vetten waaruit ze bestaan. Daarnaast zitten ze ook vol met eiwitten, anti-oxidanten en een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen. Vooral walnoten en amandelen zijn aan te raden als een gezond tussendoortje.

Boerenkool

Als er een groente is die elke voedingsdeskundige aanbeveelt is het wel boerenkool. Boerenkool zit bomvol vitamine K, A en C en bevat vezels en calcium. Deze vitamines zijn onder andere goed voor je weerstand, botten en gebit en ze verkleinen de kans op ziektes en zijn goed voor je immuunsysteem. Schep dus vooral nog een keer extra op als je stamppot eet!

Water met citroen

Een groot glas water met citroen om de dag mee te beginnen helpt de spijsvertering goed op gang. Citroensap heeft een zodanig effect op je lichaam dat het weer volledig in balans komt. Ideaal dus om een ochtendritueel van te maken na de feestdagen!

Quinoa

De meeste voedingsdeskundige raden aan om witte pasta of rijst te vervangen door quinoa granen, omdat het een complete bron is van eiwitten. Quinoa bevat alle aminozuren die je lichaam nodig heeft. Daarnaast bevat het ook meer vezels dan de meeste andere graansoorten en bevat het plantaardige omega-3-vetzuren. Omega-3-vetzuren stimuleren de spijsvertering, wat ideaal is als je af wilt vallen.

Avocado


Een avocado is een bron van gezonde vetten en zorgt ervoor dat je snel een vol gevoel krijgt. Avocado is heerlijk te combineren in een salade of je kunt plakjes op een cracker doen met een beetje peper en zout eroverheen. De ideale snack voor onderweg.

Amandelmelk


Amandelmelk is te vergelijken met gewone melk maar bevat de helft minder calorieën. Ook krijg je door het drinken van deze melk veel vitamine E binnen. Amandelmelk kun je perfect toevoegen aan een smoothie of aan havermout.

Kaneel

Onderzoek heeft aangetoond dat slechts een halve theelepel kaneelpoeder per dag kan helpen bij de regulering van de bloedsuikerspiegel. Wanneer onze bloedsuikerspiegel daalt krijgen we honger, dus kaneel zorgt ervoor dat dit gevoel minder snel ontstaat. Tip: voeg een halve theelepel kaneel toe aan je thee/koffie voor een extra lekkere smaak.

Donkere bessen


Trek in iets zoets? Neem dan een kommetje met donkere bessen (of bramen). Bessen zitten vol met vezels, vitaminen en antioxidanten die cruciaal zijn voor gezond ouder worden. Hoe donkerder de bessen, hoe beter. Deze bevatten namelijk de hoogste doses krachtige antioxidanten.

Griekse yoghurt


Griekse yoghurt bevat twee keer zoveel eiwitten en de helft minder suiker dan gewone yoghurt. Daarnaast zit het vol met probiotica, wat je immuunsysteem sterk houdt. Ook is het lactose-gehalte lager dan in andere zuivelproducten.

Eieren


Eieren zitten natuurlijk vol met eiwitten. Een ei bevat 70 calorieën en boordevol vitaminen en mineralen. Ook zijn ze goed voor de hersenen door de stof choline. De choline in eieren is cruciaal voor het verlagen van ontstekingen die tot hartkwalen kunnen leiden.

Extra vergine olijfolie


Diëtisten raden het altijd aan om met extra vergine olijfolie te koken omdat het erg gezond is en daarnaast ook een heerlijke smaak aan het eten geeft. De olie zit vol met antioxidanten en onverzadigde vetten.

Hummus


Dit product wordt ook wel ‘convenience good’ genoemd. Van slechts een kwart kopje krijg je vezels, eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten uit olijfolie binnen. Een echte aanrader dus.

Bron: Marieclaire

Lees ook: Dingen waar je rekening mee moet houden tijdens diëten

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
Geen blaren meer in je nieuwe flatjes

Wie wordt er nou niet blij van een paar nieuwe schoenen? Toch kan een geweldig nieuw paar wel eens voor...

Sluiten