Voeding voor sterker en langer haar

Oké, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Mijn haar is belangrijk voor mij. Dat klinkt misschien een beetje oppervlakkig, maar het is wel zo. Als het weer eens de hoogste tijd is om naar de kapper te gaan, ben ik niet te genieten. Nee, het liefst houd ik mijn haar zolang mogelijk. Maar helaas, na verloop van tijd heeft mijn haar toch echt een opknapbeurtje nodig. Om het moment van de kapper nog net ietsjes langer uit te stellen, ging ik opzoek naar voeding die mijn haar sterker en langer maakt en vandaag deel ik ze met je!

voeding voor sterker haar

Laten we beginnen met de boosdoener die je eeuwige zoektocht naar mooi haar juist in de weg staat. Suiker. Ja, helaas. Die pot met Nutella en die heerlijke maar o zo ongezonde marshmallowtaart kun je beter even laten staan. Je hebt vast al weleens van collageen gehoord. Collageen is niet alleen ontzettend belangrijk voor de elasticiteit en stevigheid van je huid, maar ook voor je haar. Suiker breekt collageen af en deze zorgt juist voor sterker haar. Leg die brownie die je nu aan het eten bent maar snel weg.

Ten tweede, eet je eiwitten. Wist je dat je haar voor een heel groot deel bestaat uit eiwitten? Niet gek dus dat eiwitten ontzettend belangrijk zijn voor sterker en langer haar. Ja, stort je maar op de proteïnen en biotine. Je kunt proteïnen en biotine halen uit onder andere noten, melk en eieren natuurlijk. Ik neem nog even een extra lepeltje pindakaas..

Eet producten met zink. Zink is, samen met allerlei andere vitaminen, belangrijk voor gezond en mooi haar. En dat is helemaal geen straf. Je vindt zink bijvoorbeeld in cacaopoeder en dus ook in pure chocolade. Yes, hoe fijn is dat! Nog een goede reden om pure chocolade te eten. Oké, je hoeft niet meteen een hele reep op te eten, maar elke dag chocolade is geen straf. Toch? Ben je niet zo van de chocolade? (Hoe?!) Dan kun je zink ook nog halen uit pompoenpitten en oesters.

Kom ik weer met die vitamines. Waag je aan de vitamine C! Waar ik het eerder had over de boosdoener suiker, die collageen afbreekt, bouwt vitamine C juist collageen op. Dat moeten we hebben! Vitamine C zit onder andere in spinazie en broccoli, maar ook in meloen en citrusvruchten zoals sinaasappel. Niet gek, toch?

Wat doe jij om gezond (langer) haar te krijgen?

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
gemotiveerd blijven om te sporten
Gemotiveerd blijven om te sporten

Wekenlang heb je je in het zweet gewerkt voor die bikinibody. Eindelijk komt die welverdiende vakantie in het zicht. 10...

Sluiten