Wat je moet weten voor je je eigen webwinkel begint

Droom jij ervan een eigen webwinkel op te richten? Zie jij jezelf al de nieuwste trendy producten inkopen om ze door te verkopen, zodat je daar anderen blij mee kunt maken? Het starten van een eigen bedrijf is in de afgelopen jaren steeds makkelijker geworden. Toch zijn er wel dingen waar je op moet letten, die wij je zullen uitleggen!

Wat wil je verkopen? 

Misschien weet je al precies wat je wil gaan verkopen, of ben je hier nog niet helemaal over uit. Als je een webshop beginnen gaat zul je dit echt zeker moeten weten. Ga je kleding of juist beauty producten verkopen? Wil je een ruim assortiment aanbieden of richt je je op één specifieke productgroep? 

onmisbare items voor in je koffer

Maak gebruik van je concurrentie. Wat bieden grote spelers aan en wat mist er nog? Als jíj degene bent die deze missende producten wél aanbied, dan moeten de klanten wel naar jou toe komen!

Aan wie ga je verkopen?

Ook zul je een doelgroep moeten afbakenen voor jezelf. Dit is een noodzakelijke stap, al lijkt dat misschien niet zo. De lay-out van je webshop, je logo en de naam van je bedrijf zal die doelgroep moeten aanspreken. 

Waar verkoop jij je producten?

Wil je met je webshop meteen de internationale markt gaan veroveren? Als je een versie van je website in het Engels zet, zal je website ook het buitenland aanspreken. Analyseer ook je concurrenten in andere landen, wat wordt daar vooral verkocht? Wat wil de buitenlandse klant?

Tip: richt je in het begin vooral op je eigen regio. Tegenwoordig is #supportyourlocals trending: klanten uit je omgeving willen dus graag bij jou kopen. Stimuleer de groei van een klantenbase in je eigen regio door speciale acties. Bied bijvoorbeeld snelle levering in jouw postcoderegio aan. 

Hoe kom je aan je producten en waar sla je ze op?

Sommige startende webwinkeliers gaan langs kringloopwinkels en slaan op die manier hun assortiment in. Als je besloten hebt om één specifiek product te gaan verkopen is dit niet haalbaar. Je kunt ook bij een groothandel inkopen. Dit is een investering, want een groothandel hanteert vaak een hoge minimumafname. Je kunt ook contact opnemen met een zelfstandige maker, waar je kleinere bestellingen kunt plaatsen.

Producten inkopen betekent ook dat je die producten ergens moet opslaan. In het begin kan dit misschien wel in een grote kast, je schuur of garage. Als je webshop groeit kun je overstappen naar een magazijn en daar je fulfilment regelen. Je kunt het ook uit handen geven. Dan neemt een ander bedrijf dit deel helemaal over. 

Je kunt er ook voor kiezen om je producten via dropshipping te verkopen. Je koopt dan geen voorraad in. Wanneer de klant een product koopt bestel jij het rechtstreeks bij de fabrikant, die het naar de klant stuurt. Als starter is dit een goede manier om meer ervaring op te doen met online verkopen. 

Regelgeving

Wanneer je een webwinkel opricht start je dus een onderneming. Dit betekent dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Er zijn bepaalde regels waar je je als ondernemer aan moet houden. Tip: lees alles wat los en vast zit over deze regels, of zoek iemand die je hierin kan adviseren! Als ondernemer zul je btw-aangifte moeten doen, maar tegelijkertijd kun je als starter ook gebruik maken van allerlei fiscale regelingen.

verhuizen zonder stress

Het technische aspect

Ben je goed in programmeren? Dan kun je naar hartenlust zelf je eigen website gaan bouwen! Ben je hier, zoals de meesten, niet zo’n ster in dan kun je ook gebruik maken van webshopsoftware. Deze software wordt vaak geüpdatet, waardoor jouw website gemakkelijk up-to-date blijft. Zo blijft je website toegankelijk voor je klanten.

Ook kun je je verdiepen in de manieren waarop klanten jou gaan betalen. Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk. Ga je hier software voor kopen of kies je voor een partner? 

Klaar voor de start? 

Als je het bovenstaande geregeld hebt, zul je een mooie webshop met goede producten en een duidelijke doelgroep klaar hebben staan. Nu is er nog één belangrijk punt: zorg ervoor dat klanten je vinden!

Marketing is een vak apart, waardoor het voor veel webwinkeliers een opgave is om dit onder de knie te krijgen. Je kunt hiervoor een partner zoeken die dit helemaal van jou overneemt. Hier hangt wel een prijskaartje aan. 

Tips om klanten te vinden:

  1. Zet in op sociale media! 
  2. Ga samenwerkingen aan. Denk hierbij aan samenwerkingen met grote platformen, waar jij een paar producten naar kunt opsturen. Denk ook aan samenwerkingen met influencers. Zij kunnen jouw webshop op de kaart zetten.
  3. Benader de pers, zeker als je weet dat jouw webshop iets unieks te bieden heeft.
  4. Zet je producten op marktplaatsen.
  5. Pas zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe.
  6. Zet de naam van je webshop op posters, visitekaartjes, etc. en verspreid die!

Met al deze tips en tricks moet het je lukken om snel klanten te vinden en je webshop te laten groeien. Je zult na de lancering van je webshop veel gaan leren, wat jou en je onderneming alleen maar ten goede komt. Vergeet niet van het proces te genieten.

Wil je meer weten over het ondernemen? Lees dan deze Girlboss Q&A van Marlou

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
vriend verrassen
5 X Tijd voor jezelf

Racen, springen, vliegen... Dat is in drie woorden samengevat waar we het allemaal maar wat druk mee hebben. Te veel...

Sluiten