Zo overleef jij je ongesteldheid

It’s that time of the month again… Veel meiden weten meteen waar ik het over heb: ongesteld zijn. Hoewel het een heel natuurlijk verschijnsel is, is het absoluut niet ‘leuk’ te noemen. Het komt ALTIJD op de verkeerde momenten, en als je denkt dat jij er ‘nooit last van hebt’ zal je vriendje daar waarschijnlijk anders over denken. Ongesteld zijn is no fun. Toch moeten we er zo eens in de maand aan geloven en daarom deel ik wat tips met jullie om deze paar dagen zo prettig mogelijk door te komen. Zo overleef jij je ongesteldheid!

Zelf ben ik aan de pil, dus ik moet er in principe nog elke maand aan geloven. Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe erg jij ongesteld bent en in hoeverre jouw lichaam hier op reageert, maar ik slik regelmatig de pil door. Sterker nog, ik slik eigenlijk altijd 2 strips achter elkaar en wissel op deze manier het maandelijks feestje is voor een een-keer-in-de-acht-weken-feestje. Het is volkomen veilig en voor mij is het een ideale oplossing. Maar again: luister goed naar je eigen lichaam, want sommige meiden zijn wat erger ongesteld en dan kan je zomaar te maken krijgen met een ‘doorbraak’ en ben je plotseling toch eerder ongesteld dan je had gepland.

Ongesteldheid overleven

Goed. Dan is het zover. Met deze tips overleef jij weer een aantal dagen moodyness, rugpijn en/of menstruatiecravings.

  • Plan je menstruatieweek niet helemaal vol.
    Houd je deze dagen vooral rustig en doe niet al te veel gekke dingen. Ga natuurlijk wel gewoon naar je werk en doe wat je moet doen, maar zorg dat je je niet drukker maakt dan nodig. Dit voorkomt nog meer stress en waarschijnlijk nog meer chagrijnig zijn.
  • Drink veel water.
    Een veelvoorkomend kwaaltje bij het ongesteld zijn is de vermoeidheid. Je bent slomer dan normaal en alles kost net even iets meer moeite. De oplossing: drink veel water en groene thee. Je verliest meer vocht tijdens je ongesteldheid dan dat je normaal doet, en dus moet je ervoor zorgen dat je je vochtbalans goed op peil houdt. Uitdroging maakt je nog vermoeider, dus veel drinken is daarom echt nodig!
  • Laat de alcoholische versnaperingen even voor wat ze zijn.
    Je hormoonhuishouding is al wat uit balans tijdens deze dagen, maak het dan niet erger dan het is. Alcohol zorgt ervoor dat je emoties nog wat versterken, en zo kan je je op een vrijdagavond ineens heel depressed voelen, terwijl dat nou ook weer niet nodig is. Daarnaast heeft wijn ook een negatief effect op je vochtgehalte. Zie het vorige punt. Gooi het liever op wat gezonde sapjes deze dagen!
  • Haal gezonde snacks in huis.
    Tijdens je ongesteldheid heb je ineens nog meer zin in chocola… GO FOR IT! Ga met een reep chocola naar The Notebook kijken. Chocola is heus niet zo ongezond, mits je kiest voor pure chocola met een hoog gehalte cacao. Prima cravingsvoedsel dus! Haal lekkere, maar gezonde snacks in huis zodat wanneer je zin hebt in wat lekkers, je zonder schuldgevoel kunt snaaien. En zelfs als jij zin hebt in een patatje van de snackbar… Voor een keertje moet dat best kunnen.
  • Bereid je voor en wees lief voor jezelf.
    Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg voor genoeg tampons en Aleve Feminax in huis, een vrij lege agenda en genoeg films op de plank. Wees lief voor jezelf en luister goed naar je lichaam. Ga jezelf niet opsluiten in huis, maar het is echt niet erg om op vrijdagavond met een dekentje op de bank Netflix te kijken.

Hebben jullie nog goede/leuke tips om je ongesteldheid te overleven?

Reageren

Your email address will not be published.

Lees vorig bericht:
De ultieme gezichtsverzorging: multimasking

Er is een nieuwe trend ontstaan in beautyland. En eigenlijk is hij heel logisch ook: elk deel van ons gezicht...

Sluiten